Ristaan Rumah-Rumah Lama Kampong Ayer

Rumah yang dipercayai berpuaka – tempat Tentera Gurkha menjaga keselamatan penduduk kampung di sekitar Kampong Ayer – pada tahun 1962.

’Jambatan Fail’ kayu pada tahun 1970, iaitu sempadan antara Kampung Sungai Kedayan dan Kampung Ujong Tanjung.

Sekumpulan kanak-kanak yang tinggal di Kampong Ayer pada tahun 1960, kelihatan berada di pantaran.

Kampung Sungai Kebun pada tahun 1959.

Ristaan rumah-rumah lama Kampong Ayer
September 9, 2017

Oleh Haji Mohd Daud Abdul Rahman

BANYAK sejarah dan kisah-kisah lama yang masih segar dalam ingatan penulis sewaktu zaman kanak-kanak menetap di Kampong Ayer. Kanak-kanak pada ketika itu gemar berenang bersama rakan-rakan mereka terutama ketika air pasang. Keadaan sungai di Kampong Ayer pada zaman itu juga kelihatan begitu bersih dan bebas dari pencemaran.

Kampung Sungai Kebun pada tahun 1959, keadaan air sungainya juga begitu menenangkan dan keindahan suasana kampung dikelilingi dengan rumah-rumah jenis ‘Rumah Beidong’ pada zaman itu. Melihat keadaan airnya itu membuatkan kanak-kanak tertarik untuk bermandi-manda selain menangkap pelbagai jenis ikan seperti ikan kembura, udang dan bubuk.

Penulis juga ingat apabila tiba waktu malam, penduduk kampung tersebut akan merasa takut dan gelisah apabila berjalan atau melintasi sebuah rumah yang berada di atas bukit, berdekatan dengan hujung jalan kampung itu. Rumah itu dipercayai berpuaka. Apabila melaluinya pada waktu malam, penduduk kampung akan mendengar bermacam-macam jenis bunyi yang tidak dikenali. Di bawah rumah tersebut, terdapatnya air telaga bagi penduduk-penduduk Kampung Sungai Kebun untuk mendapatkan air pada zaman itu.

Manakala ‘Jambatan Fail’ yang telah siap dibina pada awal tahun 1970, ianya telah memberi banyak kemudahan dan kesenangan buat penduduk Kampong Ayer pada ketika itu. Jambatan ini adalah sebagai tanda sempadan antara Kampung Sungai Kedayan dan Kampung Ujong Tanjung. Antara kampung-kampung yang dapat dilalui dengan menggunakan jambatan tersebut ialah Kampung Tamoi Ujong menuju tebing Kampung Bakut China dan Kampung Pengiran Pemancha Lama.

Kini, sejarah asal Kampung Sungai Kebun tidak lagi nampak di pandangan mata. Ia kini sudah berwajah baru. Menurut cerita orang-orang tua pada zaman dahulu, kampung ini adalah awal sejarah bagi penghasilan penanaman pokok pacar. Daun pacar dibeli oleh masyarakat Kampong Ayer pada ketika itu untuk majlis-majlis perkahwinan. Adat bepacar adalah antara adat dan budaya (digunakan untuk pengantin lelaki dan perempuan) bagi masyarakat yang tinggal di Kampong Ayer pada masa itu.

Ihsan Media Permata

+++++

The Tales of ​​the Old Houses of Kampong Ayer
September 9, 2017

By Haji Mohd Daud Abdul Rahman

LOTS of history and old stories are still fresh in the minds of this writer during the time as a child living in Kampong Ayer. Children at that time enjoyed swimming with their friends especially during the tide. The condition of the river in Kampong Ayer during that period also looked so clean and free from pollution.

In 1959, at Kampung Sungai Kebun, the waters of the rivers are also soothing and the beauty of the village atmosphere is surrounded by houses of the 'Beidong House' of that time. Looking at the water, the children are attracted to fishing and catching various types of fish such as kembura, shrimps and bubuk (tiny prawns).

The writer also remembers when the night falls, the villagers will feel scared and restless when walking or crossing a house on a hill, near the end of the village road. The house is believed to be haunted. When passing through it at night, villagers will hear a variety of unknown sounds. Under the house, there was a well for Kampung Sungai Kebun residents to get water at that time.

When the 'Pile Bridge' was completed in the early 1970s, it has provided many facilities and fun for the residents of Kampong Ayer at that time. The bridge is a boundary mark between Kampung Sungai Kedayan and Kampung Ujong Tanjung. Among the villages that can be accessed by using the bridge are Kampung Tamoi Ujong to the banks of the Kampung Bakut Cina and Kampung Pengiran Pemancha Lama.

Now, the original history of Kampung Sungai Kebun can no longer be seen. It has a new look. According to the old folks' tale, this village is the beginning of the history for the production of tree-planting trees. 'Daun Pacar' or 'Henna Leaves' were purchased by the Kampong Ayer community at that time for weddings. The customs of the bepacar (using henna) are among the customs and cultures (used for grooms and females) for the people living in Kampong Ayer at that time.

Courtesy of Media Permata


Comments

Popular posts from this blog

Brunei Royal Wedding 2015: Profile of Royal Bride Dayangku Raabi'atul Adawiyyah

Family Titles in Brunei

Pulau Cermin - Brunei's Historic Island