Suasana Bandar Brunei Suatu Ketika Dahulu



 

Suasana Bandar Brunei suatu ketika dahulu
December 30, 2017

Oleh Haji Mohd Daud Abdul Rahman

BANYAK kenangan dan sejarah lama sudah jauh berlalu meninggalkan kita yang kini hanya tinggal menjadi ristaan. Penulis masih ingat suasana ibu kota, Bandar Brunei pada zaman dahulu yang masih segar dalam ingatan.

Pada ketika itu, masyarakat tinggal jauh dari bandar, terutamanya masyarakat di Kampung Lamunin, Sengkurong, Jerudong, Kilanas dan lainnya merasa sukar untuk turun ke bandar.

Mereka ini biasanya datang ke Bandar Brunei menaiki bas seawal pagi lagi dengan membawa hasil jualan mereka. Antara barangan yang dijual pada masa itu ialah buah-buahan, sayur-sayuran, kuih-muih tempatan seperti kelupis beras kebun, wajid, tapai dan bermacam-macam lagi. Manakala ubat-ubatan asli puak Kedayan juga turut dijual di sana.

Tempat berjaja masyarakat pada ketika itu adalah di kawasan lapang Panggung Borneo berhadapan dengan Kampung Sultan Lama selain daripada Pasar Tamu Hujung Minggu. Bagi masyarakat Cina pula, mereka turut berniaga aiskrim dan mangkuk. Manakala cendol asli Haji Matali juga terkenal pada ketika itu dan sentiasa laris serta mendapat sambutan.

Mereka yang berjaja pada hari Jumaat di Tamu Hujung Minggu pada ketika itu akan dimaklumkan lebih awal di mana mereka hanya dibenarkan berniaga dari pukul 6 pagi hingga 10 pagi bagi menunaikan Sembahyang Fardu Jumaat.

Ihsan Media Permata

Comments

Popular posts from this blog

Brunei Royal Wedding 2015: Profile of Royal Bride Dayangku Raabi'atul Adawiyyah

Family Titles in Brunei

Pulau Cermin - Brunei's Historic Island